Pred 7 rokmi príjem hudobníkov pochádzal z dvoch tretín od nahrávacích spoločností z nahratej hudby a zvyšok tvorili príjmy z koncertov, suvenírov a podobne. Toto už podľa Economistu neplatí, keďže len výnosy z predaja lístkov na koncerty v Severnej Amerike vzrástli z 1,7 miliardy dolárov v roku 2000 na viac ako 3,1 miliardy za rok 2006.

Ako uvádza spomínaný článok, hudobní fanúšikovia majú akýsi "mentálny rozpočet" na veci spojené s hudbu. Čo minú na koncertoch a fanúšikovských tovaroch, "ušetria" pri kúpe legálnej hudby. Vydávanie hudby sa stáva pre zabehnuté hviezdy len nástrojom na propagáciu. Príkladom je Prince, ktorý súhlasil s tým, aby bol jeho nový album Planet Earth bezplatne vložený do britských novín Mail on Sunday.

Tento fakt neteší vydavateľstvá, keďže koncerty a aktivity smerom k fanúšikom nevykonávajú oni, ale umelecké agentúry. Keďže si vydavateľstvá uvedomujú vývoj zákazníckeho správania, hľadajú možné riešenia. Jedným je ponuka tzv. 360° kontraktov, ktoré okrem nahrávania albumu zahŕňajú aj zastupovanie v oblasti koncertov a merchandisingu. Na takéto zmluvy pristúpili aj niektoré známe hviezdy vrátane Robbieho Williamsa, Pussycat Dolls alebo Korn, aj keď hlasy z vydavateľstiev hovoria skôr o výnimočných prípadoch. Na 360° kontrakty sa vo väčšine prípadov nechajú presvedčiť začínajúci umelci, ktorí nemajú dostatočnú fanúšikovskú základňu a nepoznajú pomery v hudobnom priemysle.

Ďalším, o niečo rýchlejším riešením, ako sa nahrávacie spoločnosti snažia udržať si príjmy z hudobného biznisu, je skupovanie agentúr, ktoré zastupujú umelcov. V júni dal Universal Music ponuku na odkúpenie akcií britskej spoločnosti Sanctuary, ktorá sa venuje aj zastupovaniu hudobných hviezd vrátane Eltona Johna alebo Roberta Planta. Ako 14. júla 2007 napísal Hollywood Reporter, hoci ponuka zo strany kupujúceho oficiálne vypršala, Universal Music sa rozhodol svoj návrh časovo predĺžiť. Manažment spoločnosti Sancturary má pritom už v rukách vyjadrenie regulačných úradov z Nemecka, Austrálie a USA.

Konkurenčný Warner Music zas prejavil záujem o jednu z najväčších amerických agentúr - Front Line Management. Pritom v júni oznámil vytvorenie spoločného podniku s Violator Management - Brand Asset Group, ktorý sa bude starať o úlohy raperských hviezd (medzi klientmi sú 50 Cent, Diddy, Busta Rhymes) vo filmoch a reklamách.

Zdroj: blog.sme.sk